Det Kongelige Teater
Børsen
Carlsbergs heste
Christiansborgs tårn med flag
Gardehusarregimentet til hest
Gefionspringvandet
Den Kongelige Livgarde på Rosenborg
Frederiksholms Kanal
Lurblæserne ved rådhuset

kbh mus ib ant

Da København blev Wonderful – Plakatkunstneren Ib Antoni
1. april– 31. oktober 2023 på Københavns Museum
Den smilende havfrue, den flinke garder – de fleste kender motiverne i æstetisk 60’er-streg og farvepalet. Men hvem har skabt de ikoniske motiver? Få den utrolige historie om plaka-tkunstneren Ib Antoni, som var verdenskendt i 50’-70’erne, men hvis navn siden gik i glemmebogen. I 50-året for hans død viser Københavns Museum en udstilling, der går bag om mennesket Ib Antoni og hans samtid. Her er både kendte værker, samt aldrig tidligere udstillede originale tegninger og designs, der var med til at sætte Danmark og danske pro-dukter på verdenskortet. Udstillingen er en del af Arkitektur-hovedstad 2023.

Kendt som ”den store dansker”

Ib Antoni (1929-1973) døde på toppen af sin karriere som verdenskendt reklametegner ”Den store dansker”. Han tegnede hundredvis af ikoniske plakater og var i efter-krigstiden en fast del af en gruppe, der sammen med Udenrigsministeriet udførte en storstilet reklamekampagne, der skulle sælge Danmark og ”Wonderful Copenhagen” til udlandet. Kampagnen var en succes, og turisterne strøm-mede til København. Ib Antonis plakater hang i alle verdens storbyer – fra New York til Monte Carlo – og han rejste selv kloden rundt og arbejdede på de største reklamebureauer i verden. 

”Ib Antoni var en meget dygtig reklametegner fra Esbjerg, der havde et kort, dramatisk og meget succesfuldt liv. Et klart og indlysende talent” udtaler Per Arnoldi, kunstner og kollega til Ib Antoni.  

Tryllestøv på en slidt hovedstad

Det København, Ib Antoni mødte i 1950’erne og i årtierne frem var en by i rivende udvikling. Et væld af nye boliger og virksomheder skød op – bare ikke i den historiske indre by og i brokvartererne rundt om. København var stort set blevet forskånet for 2. verdenskrigs ødelæggelser, men byens man-ge 1700- og 1800-talshuse, statelige bygninger og monu-menter var nedslidte. Selv Amalienborg-palæernes facader stod tilsodede og hensmuldrende. Det var denne by, Ib Antoni skulle være med til at lokke turister til og forskønne. I udstil-lingen viser samtidige fotos, hvordan byen så ud i kontrast til hans eventyrbilleder. Idealiserede billeder, som på forunderlig vis ligger tættere på, hvordan byen ser ud i dag end den gjor-de dengang.

ib antoni

Foto: Grethe Buhl

Klassikerne – og de ukendte unikaer

Udstillingen er den første af sin slags, som ikke bare viser et bredt udsnit af Ib Antonis produktion af plakater og designs. Den viser også kunstnerens proces i form af skitser og ren-tegninger, foruden breve og genstande fra gemmerne, der lukker dig mere ind i gåden om, hvem manden bag værkerne var. Vi kommer helt ind i kunstnerens værksted og følger idéer fra den første streg på en serviet til den færdige plakat. Se både de tegninger, der kom verden rundt og dem, der aldrig forlod tegnebordet. Værkerne giver et indblik i en tid efter 2. verdenskrig, hvor København og Danmark måtte gøres “wonderful” – selvom livet ikke nødvendigvis var det.

Den skjulte skat på loftet

Ib Antonis tegninger lå gemt væk på et loft i fire årtier, alt imens hans navn lige så stille blev glemt. Hans død i 1973 i den tragiske brand på Hafnia Hotel gjorde, at hans livshistorie og tegninger blev pakket væk. Men på initiativ fra hans nevø Anton kom værkerne i 2009 ned fra loftet og sammen med gallerist Mikael Hauberg fødtes drømmen om at reintroducere Ib Antonis værker til verden igen. Journalist Sara Alfort bragte i 2021, sammen med Antoni Legacy, Ib Antonis historie til live i bogform med ”Manden der tegnede Danmark”, som udstillingen tager afsæt i. I 2023 er det 50-året for hans død, og her fortæller Københavns Museum i udstillingsform om kunstneren, tiden og tegningerne. 

 ”Hans plakater står knivskarpt – stadigvæk. Det er dét, der er god kunst. Om du kommer kørende i bil, cyklende eller gå-ende – budskabet skal fanges! Rent, klart og tydeligt. Og dét kunne Ib. Et kæmpe navn – det er der ingen tvivl om. Ib skal frem i lyset igen” udtaler Peder Stougaard, stifter af Dansk Plakatmuseum. 

Udstillingen bliver til i et samarbejde mellem Københavns Museum og Antoni Legacy, der repræsenterer kunstneren og hans værker.

Fotos: Københavns Museu, HuskMitNavn og ©Antoni Legacy