Det Kongelige Teater
Børsen
Carlsbergs heste
Christiansborgs tårn med flag
Gardehusarregimentet til hest
Gefionspringvandet
Den Kongelige Livgarde på Rosenborg
Frederiksholms Kanal
Lurblæserne ved rådhuset

tesla

El-biler udleder mere CO2 end biler, der kører på benzin eller diesel. Det skyldes, at produktionen af el-biler forurener mere, viser ny forskning.

Nogle el-biler udleder mere CO2 end benzin- og dieselbiler.

Produktion af el-biler udleder nemlig så meget CO2, at en el-bil forurener mere end en benzinbil i hele dens levetid.

Det viser ny norsk forskning.

De norske forskere har sammenlignet el-, benzin- og dieselbiler af samme størrelse fra produktion til skrotning.

Professor Anders Hammer Strømmen har været med til at lave forskningen.

Ifølge ham har tidligere forskning ikke taget højde for, hvordan el-bilerne bliver produceret.

El fremstillet på kul er værst siger provessoren, hans forskning viser også, at el-biler, der kører på elektricitet fremstillet af kul øger CO2-udslippet med 17 til 27 procent i forhold til benzin- og dieselbiler.

El-biler, der kører på el fremstillet af naturgas, forurener lige så meget som dieselbiler.

Hans forskning viser også, at el-biler, der kører på elektricitet fremstillet af kul øger CO2-udslippet med 17 til 27 procent i forhold til benzin- og dieselbiler.

El-biler, der kører på el fremstillet af naturgas, forurener lige så meget som dieselbiler.

I dag bliver elektriciteten til bilerne fremstillet på kul og naturgas. Hvis elektriciteten blev fremstillet på vand- eller vindenergi ville man kunne reducere CO2-udslippet med 55-60 procent.
Miljø-gevinsten ved brugen af el-biler har længe været lidt skævt fremstillet. Det er ikke gjort bevidst, men det er fordi, vi har haft så lidt viden om emnet.

Det siger Anders Hammer Strømmen til det norske medie VG.

Tekst: Connie Christensen - Fotocollage: Henrik Ploug